ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN
1. ALGEMEEN
1.1. Behoudens afwijkingen uitdrukkelijk schriftelijk vastgesteld tussen OBM Systems FV / DSV en de klant zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op alle relaties, aanbiedingen en leveringen tussen OBM Systems FV / DSV en de klant.
1.2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene of bijzondere voorwaarden van de klant wordt door OBM Systems FV / DSV uitdrukkelijk van de hand gewezen. In geval de inkoop voorwaarden van de koper in strijd zouden zijn met deze algemene verkoopvoorwaarden zijn aldus alleen de laatst genoemde voorwaarden van kracht.
1.3. OBM Systems FV / DSV duidt er uitdrukkelijk op dat de algemene voorwaarden met betrekking tot onze winkel verkoop afwijken van de algemene voorwaarden van de online webshop.
2. AANSPRAKELIJKHEID
2.1. Door OBM Systems FV / DSV weergegeven afbeeldingen of specificaties zijn niet bindend en uitsluitend bedoeld om een voorstelling te geven van het aangeboden artikel. Bovendien kunnen onze publicaties onnauwkeurigheden of typografische fouten bevatten. Eventuele voorkomende fouten kunnen geen aanleiding tot schadevergoeding zijn.
2.2. De inhoud (afbeeldingen & specificaties) van de OBM Systems FV / DSV webshop wordt verstrekt door de fabrikant van het product.
2.3. OBM Systems FV / DSV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van eventueel gekoppelde publicaties of websites van derden, of de manier waarop de betreffende bedrijven de bescherming van de persoonlijke levenssfeer waarborgen.
3. AANBOD, OFFERTE & VOORRAAD
3.1. Toezending van catalogi en /of prijslijsten verplicht OBM Systems FV / DSV niet tot levering.
3.2. OBM Systems FV / DSV beoogt in diens winkel steeds een vlotte beschikbaarheid van de in publicaties weergegeven producten. Toch kan door overmacht of enorm succes een voorraad uitgeput zijn.
3.3. Offertes van OBM Systems FV / DSV zijn steeds vrijblijvend, niet bindend en worden gedaan onder voorbehoud van beschikbare stock.
3.4. De online weergegeven voorraad in de OBM Systems FV / DSV webshop betreft de voorraad van een logistieke partner, en niet de voorraad in de winkel. Wij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor een in de webshop eventueel foutief weergeven voorraad. Zie ook artikel 6 met betrekking tot de levertermijnen.
3.5. OBM Systems FV / DSV kan geen beschikbaarheid waarborgen van eventuele gepubliceerde "einde reeks" promoties.
4. PRIJZEN & TARIEVEN
4.1. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld zijn alle door OBM Systems FV / DSV gepubliceerde prijzen in onze winkel inclusief BTW, auvibel, bebat, recupel en reprobel taksen. De prijzen zijn steeds exclusief transportkosten, installaties, configuratie, support, of eender welke andere dienstverlening.
4.2. Onze prijzen werden vastgelegd op basis van de tarieven, officiële koersen, wedden en sociale lasten geldig op de datum van offerte of bestelling. Zij zijn steeds herzienbaar door OBM Systems FV / DSV, ook zonder het voorafgaandelijk akkoord van de klant, indien de marktprijzen of de parameters voor hun berekening op het ogenblik van de facturatie, met minstens 5% gestegen zijn.
4.3. OBM Systems FV / DSV winkelprijzen zijn enkel van toepassing voor goederen mits contante betaling, of betaling via Bancontact.
4.4. De online in onze webshop vermelde prijzen zijn onderhevig aan dagelijkse schommelingen, en gelden voor Belgische klanten. In sommige gevallen dienen de on-
4.5. Elke bestelling via de OBM Systems FV / DSV webshop zal vermeerderd worden met € 16,50 transportkosten (inclusief BTW) in geval wij verzocht worden de goederen te leveren op Belgisch grondgebied.
5. BESTELLINGEN EN ANNULATIES – RECHT OP TERUGZENDING
5.1. Een bestelling bij OBM Systems FV / DSV is pas geldig mits de ontvangst van een voorschot ten belope van minimum 30% (of eventueel de gehele betaling van het totale verschuldigde bedrag).
5.2. Elke annulering van een bestelling in onze winkel dient per brief, fax of via een geldig e-
Bij gebreke aan geldig e-
5.3. Elke annulering van een online bestelling op onze webshop dient hetzij per brief of via een geldig e-
5.4. Een annulatie is slechts geldig mits schriftelijke aanvaarding door OBM Systems FV / DSV.
5.5. In de OBM Systems FV / DSV winkel verkochte goederen worden niet teruggenomen tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
5.6. Verzakingsrecht bij leveringen van bestellingen via de website:
5.6.1. Het verzakingsrecht geldt enkel op goederen onderworpen aan volgende voorwaarden:
-
-
-
-
5.6.2. Indien de klant niet tevreden is met de hem geleverde producten is hij gerechtigd om binnen 7 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst, de betreffende producten op zijn kosten aan OBM Systems FV / DSV terug te zenden. Behoudt hij de producten dan geeft hij daarmee te kennen dat hij die volledig en onherroepelijk aanvaardt. Vanzelfsprekend blijven de bepalingen met betrekking tot de waarborg dan ook onverminderd van kracht.
5.6.3. OBM Systems FV / DSV moet binnen de vernoemde termijn van 7 werkdagen per brief of via een geldig e-
5.6.4. OBM Systems FV / DSV zal de terug ontvangen producten binnen de 5 werkdagen na ontvangst inspecteren.
Wij zullen de ontvangst enkel aanvaarden mits de goederen ons in de originele en onbeschadigde verpakking terug bereiken, voorzien van alle origineel bijgevoegde toebehoren zoals kabels, drivers, software, voeding en/of andere.
5.6.5. OBM Systems FV / DSV zal op vraag van de klant overgaan tot terugbetaling binnen de 30 dagen na ontvangst van de kennisgeving van de verzaking, op een rekeningnummer door de klant op te geven.
6. LEVERINGEN EN LEVERINGSTERMIJN
6.1. Een opgegeven levertermijn wordt enkel bij wijze van inlichting verstrekt, doch steeds zo goed mogelijk nagevolgd. Hoewel de overeengekomen levertijden zoveel mogelijk in acht zullen worden genomen, wordt elke aansprakelijkheid van de verkoper wegens niet of vertraagde levering of uitvoering uitgesloten.
Overschrijding van de levertijd ontheft de koper niet van zijn verplichtingen.
6.2. Wanneer blijkt dat door een gebrek aan beschikbaarheid van goederen niet kan worden geleverd, kan hiervoor niet enige schadevergoeding worden geëist.
6.3. Overmacht, hoe dan ook ontstaan, ontheft OBM Systems FV / DSV van iedere verdere verplichting tot levering van goederen of diensten. Een eventuele tijdelijke opschorting van levering of van taken door overmacht, brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding met zich dat de oorspronkelijk voorziene uitvoeringstermijn verlengd wordt met een periode gelijk aan de opschorting termijn.
6.4. OBM Systems FV / DSV behoudt zich ten allen tijde het recht voor in onze winkel bestelde doch niet afgehaalde goederen – zonder opgaaf van redenen – onder rembours te leveren of voor de afzending betaling te verlangen.
De hierdoor ontstane incassokosten komen voor rekening van de koper.
6.5. In geval van winkelverkoop dient de koper de goederen onmiddellijk bij ontvangst na te kijken.
De in ontvangstname door de klant, dekt OBM Systems FV / DSV voor alle zichtbare gebreken.
Vrijwaring voor verborgen gebreken is enkel door onze onderneming verschuldigd indien wij binnen 7 werkdagen na de levering ervan worden ter kennis gesteld.
De eventuele vergoeding zal de prijs van de goederen niet overschrijden.
7. RISICOS
7.1. De klant draagt het risico voor de producten vanaf het moment dat zij werden afgehaald of op het overeengekomen afleveringsadres zijn afgeleverd, ook in het geval er op een later tijdstip of elders nog installatie-
7.2. In het geval dat de klant de producten terugzendt zullen deze pas weer voor risico van OBM Systems FV / DSV zijn vanaf het ogenblik van ontvangst door onze diensten.
8. BETALINGEN & EIGENDOMSVOORBEHOUD
8.1. Alle winkelverkopen of dienstverleningen dienen per definitie door de klant contant voldaan te worden bij afhaling.
Als betaalmiddelen aanvaarden wij cash of Bancontact/Mister Cash.
Online aankopen kunnen enkel voldaan worden mits contante betaling bij afhaling of levering van het volledig bedrag verminderd met het ontvangen voorschot.
8.2. Bedrijven en openbare instanties kunnen na een administratieve aanvraag van OBM Systems FV / DSV een goedkeuring verkrijgen om winkel aankopen steeds via overschrijving of door middel van een bedrijf cheque te betalen.
De behandeling van zulk een aanvraag kan tot 10 werkdagen in beslag nemen. Volgende informatie dient te worden voorgelegd: Statuten van de onderneming, zoals verschenen in het Belgisch staatsblad, kopie van de identiteitskaart van de contactpersoon, een ingevuld formulier "kredietaanvraag" met inbegrip van een solvabiliteit verklaring van uw bankinstelling. Een eerste aankoop van een nieuwe klant kan echter enkel contant of via de betaalterminal voldaan worden! Ook wanneer een onderneming betalingsfaciliteiten geniet, zijn strikte bestel-
8.3. Indien het vertrouwen van OBM Systems FV / DSV in de kredietwaardigheid van de koper geschokt wordt door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de koper en/of aanwijsbare andere gebeurtenissen die het vertrouwen in de goede uitvoering der door de koper aangegane verbintenissen in vraag stellen en/of onmogelijk maken, behoudt OBM Systems FV / DSV zich het recht voor van de koper geschikte waarborgen te eisen.
8.4. Goederen blijven het uitsluitende eigendom en onvervreemdbaar bezit van OBM Systems FV / DSV tot aan de volledige voldoening van alle vorderingen. In geval van niet tijdige betaling door de koper kunnen de geleverde goederen terstond door de koper worden teruggevorderd zonder voorafgaande sommatie en/of ingebrekestelling.
8.5. Indien de koper in gebreke is te betalen, is OBM Systems FV / DSV niet verplicht tot verdere levering en kan hij tot ontbinding der overeenkomst besluiten en schadevergoeding vorderen.
8.6. De niet-
8.7. Bij het verstrijken van de vervaldatum is een interest van 15% per jaar verschuldigd, te rekenen vanaf de factuurdatum over het openstaande bedrag, en dit van rechtswege en zonder ingebrekestelling.
8.8. Bij gerechtelijke inning worden alle invorderingskosten, met inbegrip van erelonen van advocaten, toegevoegd.
8.9. De onvolledige levering van een bestelling kan de weigering tot betaling der geleverde goederen niet verantwoorden. Gedeeltelijke facturen kunnen trouwens worden uitgegeven in de mate van de levering van de goederen. De betaling van de facturen mag nooit ondergeschikt worden gemaakt aan de plaatsing of de inwerkingstelling van de toestellen.
9. INTELLECTUELE EIGENDOM
Alle rechten van intellectuele eigendom op aan de klant ter beschikking gestelde producten berusten bij OBM Systems FV / DSV, dan wel bij haar toeleveranciers die haar gemachtigd hebben de betreffende producten te verdelen.
De bestelling brengt geen enkele afstand of concessie van intellectuele eigendomsrechten met zich mee, behoudens uitdrukkelijke vermelding. Iedere reproductie is uitdrukkelijk verboden.
10. WAARBORG
10.1. Voor elke toepassing van de waarborg, moet de klant de factuur of de leveringsbon, met uitsluiting van ieder ander document, voorleggen.
10.2. Wegens de hoedanigheid van tussenpersoon van OBM Systems FV / DSV, beperkt de waarborg aangaande de geleverde goederen zich in ieder geval en zonder enige uitzondering tot die door de producent verleend.
Deze waarborg is persoonlijk aan de koper. OBM Systems FV / DSV verwijst de klant naar de eventueel bijgevoegde handleidingen, de website van de producent en naar de inlichtingen die voorkomen op de geschreven waarborg, onder meer voor wat betreft de inhoud van de waarborg alsook voor de essentiële voorwaarden van de toepassing ervan.
Het in ontvangst nemen van de levering door de klant geldt als aanvaarding van de voorwaarden en waarborg van de producent. In sommige gevallen kunnen wij optioneel uitgebreide garanties voorstellen.
10.3. De producent bepaalt ook de manier waarop een defect behandelt moet worden. OBM Systems FV / DSV moet deze opgelegde procedures steeds volgen teneinde een correcte afhandeling te garanderen. Wij kunnen enkel tot onmiddellijke omruiling overgaan als zulke procedure door de fabrikant wordt ondersteund.
10.4. Om aanspraak te maken op een waarborg dient het defecte artikel steeds in zijn originele verpakking en met alle toebehoren te worden aangeboden binnen de geldende garantietermijn. Ook artikels buiten garantie dienen vakkundig verpakt te zijn om de kans op beschadiging of verlies te beperken. Indien zulks niet het geval is, kan OBM Systems FV / DSV niet aansprakelijk worden gesteld voor bijkomende defecten die daaruit voortvloeien.
10.5. In geval van terugname door OBM Systems FV / DSV van een volledig en niet beschadigd artikel worden enkel andere goederen of geschenkbons voor dezelfde waarde ter compensatie aangeboden.
10.6. OBM Systems FV / DSV mag en zal nooit installaties of herstellingen uitvoeren door middel van niet officieel aangekochte en geregistreerde softwarelicenties.
10.7. Schade ontstaan door ongelukken, verkeerd of abnormaal gebruik, transport, storm en water vallen nooit onder garantie. Hetzelfde geldt voor software configuratieproblemen en onverenigbaarheid tussen apparatuur en software.
10.8. De garantie op software beperkt zich tot fysische gebreken, en bedraagt acht dagen. Wij kunnen dan niet aansprakelijk gesteld worden voor pakketten met softwarefouten, en gaan enkel tot vervanging over na uitdrukkelijke goedkeuring van de uitgever dewelke u daartoe zelf moet contacteren.
10.9. Boeken worden enkel vervangen in het geval van een misdruk.
10.10. OBM Systems FV / DSV is niet aansprakelijk voor het verlies, de diefstal, het waardeverlies of de beschadiging van door de klant aan ons toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook, met het oog op hun aanpassing, verbouwing, restauratie of welke andere manipulatie ook aan onze firma gevraagd, en dit zowel op als buiten de bedrijfslokalen, alsmede tijdens het transport of de plaatsing ervan.
10.11. OBM Systems FV / DSV kan immers nooit aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijk verlies van software of data tijdens installaties, configuraties of herstellingen.
11. KLACHTEN
11.1. Iedere klacht met betrekking tot uit onze winkel geleverde goederen moet per brief of via een geldig e-
Bij gebreke aan geldig e-
11.2. Klachten ontheffen de koper niet van de overeengekomen betalingsverplichtingen binnen de in de verkoopsvoorwaarden gestelde termijn. Indien de reclamaties gegrond blijken, zal OBM Systems FV / DSV zulks kenbaar maken aan koper en daarbij het recht hebben, hetzij aan te bieden de gereclameerde goederen terug te nemen en daarna te vervangen door soortgelijke goederen, dan wel de koper te crediteren voor ten hoogste de factuurwaarde, zonder tot enige andere of meerdere schadevergoedingen gebonden te zijn.
12. PRIVACY
OBM Systems FV / DSV verbindt zich ertoe de door u online opgegeven informatie niet door te geven aan derden, doch enkel te gebruiken voor onze interne organisatie.
13. TOEPASSELIJKHEID
Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgische recht. Wanneer de klant een natuurlijk of rechtspersoon is die uitsluitende voor niet-
In alle andere gevallen kunnen zij enkel beslecht worden door de rechtbank van Leuven.
14. WIJZIGINGEN
OBM Systems FV / DSV behoudt zich het recht voor de algemene voorwaarden te wijzigen zonder de klant hiervan persoonlijk op de hoogte te stellen en zonder mogelijkheid voor de klant om gelijk welke schadevergoeding te vorderen.
Het is de taak van de klant om na te gaan of er zich wijzigingen hebben voorgedaan.